کد خبر: ۹۰۴۸
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰

با تیتراژ سریال یوسف پیامبر مجذوب قرآن شدم

محسن احمدیان‌فر می‌گوید: الان برای به‌دست‌آوردن مقام باید بتوانیم با انواع سبک‌ها بخوانیم؛ پس لازم است که با چند استاد مختلف کار کنیم. من به سبک‌های مختلف می‌خوانم، اما سبک اصلی من روش استاد مصطفی اسماعیل است؛ به این دلیل که عامه‌پسندتر است.

مسیری که محسن برای آینده‌اش ترسیم کرده، یک زندگی معنوی بر مدار قرآن است. با همین نگاه بوده که توانسته است در چهارده‌سالگی چندین مقام مختلف در سطح شهر و استان و کشور به دست بیاورد و به گفته خودش، مهم‌تر از همه، این افتخار را داشته است که مؤذن و مکبر حرم مطهر و همچنین قاری رسمی حرم حضرت‌رضا (ع) باشد.

با محسن احمدیان‌فر که شاید این ماه رمضان صدای زیبای او را از تلویزیون خانه‌تان و برنامه‌های «محفل» از شبکه قرآن، «صبح سحر» شبکه خراسان رضوی و «سفره همدلی» شبکه‌۳ شنیده باشید، هم‌صحبت می‌شویم. 

- از چه سنی حس کردی که از شنیدن صوت قرآن لذت می‌بری و دلت خواست خودت هم تلاوت کنی؟
هنوز به مدرسه نمی‌رفتم که همراه پدر و برادرم در یک جلسه قرآن خانوادگی شرکت می‌کردم. پدرم قرآن را با ترتیل می‌خواند و من گوشم آشنا بود. اما صوتی که من را مجذوب خودش کرد، تیتراژ ابتدای سریال حضرت یوسف بود، آنجایی که آقای منصوری می‌خواند «اذ قال یوسف...». سوره حمد را با همان شیوه تمرین کردم و در جلسه خانوادگی‌مان خواندم.

- یعنی از همان زمان به‌صورت حرفه‌ای تلاوت را شروع کردی؟
به‌صورت حرفه‌ای از کلاس دوم دبستان شروع کردم و از همان سال هم در مسابقات دانش‌آموزی که در نواحی سطح شهر برگزار شد، مقام اول را به دست آوردم. از سال قبل که به دوره متوسطه آمدم، مرحله استانی هم به مسابقات دانش‌آموزی اضافه شد. سال قبل مقام دوم استان را به دست آوردم و امسال هم به مرحله استانی راه پیدا کرده‌ام و منتظرم تا مسابقات برگزار شود. دو سال قبل در مسابقات حوزه‌ای بسیج ناحیه عمار مقام اول را کسب کردم و در مرحله استانی هم اول شدم. در مرحله کشوری، مقام چهارم را به دست آوردم.

- با یک استاد تمرین می‌کنی؟
در گذشته، قاری می‌توانست با یک استاد کار کند، اما الان برای به‌دست‌آوردن مقام باید بتوانیم با انواع سبک‌ها بخوانیم؛ پس لازم است که با چند استاد مختلف کار کنیم. من به سبک‌های مختلف می‌خوانم، اما سبک اصلی من روش استاد مصطفی اسماعیل است؛ به این دلیل که عامه‌پسندتر است و همه خوششان می‌آید.

- تابه‌حال کسی به صدای قرآن‌خواندنت اعتراض کرده است؟
مردم قرآن را دوست دارند. یک روز در اتاقم که پنجره‌ای رو به کوچه دارد، بلند می‌خواندم. همسایه‌مان آقای میان‌سالی است. به من پیام داد که هر وقت می‌خواهی بخوانی، قبلش به من بگو کدام صفحه است تا من هم در بالکن بنشینم و با خواندن تو، قرآن را خط ببرم.

- به مداحی هم علاقه داری؟
مداحی بالا و پایین و نفس‌گیری‌های کوتاه دارد که با صوت قرآن متفاوت است. اگر زیاد تمرین کنیم به این صوت لطمه می‌زند.

* این گزارش چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۷ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر